Forenzný audit v Petržalke je hotový. Výsledky má polícia i poslanci
Spoločnosť EY sa pri podvode bývalého referenta pozrela na takmer 130-tisíc dokumentov. Starosta deklaruje, že najväčšie nedostatky už odstránili a zastupiteľstvu sprístupnil aj právnu analýzu.
Na mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva v máji 2025, ktoré bolo zvolané kvôli 2,7-miliónovej sprenevere bývalého zamestnanca Miestneho úradu Petržalka Reného H., poslanci a poslankyne okrem iného od starostu požadovali aj vykonanie hĺbkového externého forenzného auditu.
Ich pôvodné uznesenie síce kvôli nesprávnemu odhadu nákladov starosta podpísať nemohol, no spolu s vedením úradu sa rozhodli ďalej nečakať a prípravu auditu aj prostredníctvom konzultácií s poslancami vo finančnej komisii, ktoré zastrešoval petržalský vicestarosta Ján Karman, započali.
Verejné obstarávanie auditu pred prijatím druhého uznesenia zastupiteľstva v tejto veci z konca júna vyhrala renomovaná medzinárodná spoločnosť Ernst & Young (EY), ktorá mala samotný audit vykonať do konca leta a Petržalke odovzdať výsledky a zistenia vo forme obsiahlej a podrobnej správy. Forenzná správa EY bola úradu doručená 17. novembra 2025 a obratom bola odovzdaná vyšetrovateľom Úradu boja proti organizovanej kriminalite (ÚBOK), ktorí si ju spolu s ďalšími podkladmi vyžiadali.
Namiesto dvoch takmer päť mesiacov
Príprava správy z auditu tak nakoniec trvala namiesto odhadovaných dvoch mesiacov až do polovice novembra, čo ešte predtým verejne kritizovali niektorí petržalskí aj mestskí poslanci s tým, že od úradu sa domáhali aj “priebežných správ” z auditu.
Podľa zmluvy s EY, ktorá je verejne dostupná v štátnom centrálnom registri, ale platí, že jediným výstupom mala byť a je spomínaná Forenzná správa a žiadne priebežné správy objednané nikdy neboli. Dvojnásobné predĺženie lehoty na jej dodanie pritom úrad po opakovaných konzultáciách s EY odôvodnil nesprávnym časovým odhadom.
„Išlo o vôbec prvý takto mohutný externý audit v histórii našej mestskej časti a prioritou, samozrejme, bolo dodávateľovi poskytnúť nielen všetky potrebné podklady, ale aj dostatok času, aby výsledky auditu jasne opísali priebeh podvodu aj konkrétne pochybenia,“ hovorí starosta Ján Hrčka.
Takmer 130-tisíc dokumentov aj analýza
Dodáva, že počas realizácie sa externí audítori pozreli na takmer 130-tisíc dokumentov nielen z obdobia 1. januára 2025 až 31. mája 2025, pričom pri viac ako 6600 identifikovali možný súvis a 271 dokumentov brali do úvahy ako potenciálne relevantných v kontexte podvodu bývalého zamestnanca.
„Forenzná správa EY má 58 strán a v plnom znení bola bezodkladne sprístupnená všetkým 35 členom zastupiteľstva ako aj miestnej kontrolórke,“ približuje Hrčka s tým, že o výstupe auditu s poslancami zrealizovali 26. novembra aj stretnutie, kde vedenie úradu odpovedalo aj na dodatočné otázky.
„Okrem iného som kolegov požiadal, aby zastupiteľstvu sprístupnili aj právne stanovisko AKF Legal, ktoré sme si vo veci podvodu objednali tiež v snahe identifikovať možnú trestnoprávnu zodpovednosť konkrétnych zamestnancov pri ich pochybeniach, či zodpovednosť a pochybenia tretích strán, ktoré podvod v danom rozsahu mohli pomôcť zrealizovať,“ hovorí Hrčka. Niektoré časti však podľa neho zostali nateraz anonymizované, a to kvôli osobným údajom, stále prebiehajúcemu vyšetrovaniu ÚBOK-u a realizácii úkonov práve voči tretím stranám.
Nedostatky odstraňujú, výsledky zverejnia
„Čo sa týka konkrétnych výsledkov forenzného auditu i konštatovaní právnej analýzy, akonáhle to bude možné, určite ich poskytneme aj širokej verejnosti. Orgány činné v trestnom konaní sme požiadali v tejto veci o konzultáciu, aby sme včasným zverejnením dokumentov nezmarili ich prácu,“ uzatvára Hrčka, podľa ktorého je najdôležitejšie, že závery sa v kľúčových zisteniach zhodujú a že mestská časť ďalej vykonáva kroky v ich duchu, pričom väčšina nedostatkov už bola odstránená.
