Úradníci medzi nami: Starostove pravé ruky

Hovorí sa, že za každým úspešným mužom stojí žena. Za petržalským starostom stoja hneď štyri.

„Myslím si, že našu prácu dobre vystihuje týchto zopár slovíčok: vyrieš, zabezpeč, dones, napíš, zisti, zariaď,“ odpovedá Lucia Franková, jedna zo štvorčlenného ženského tímu kancelárie starostu na otázku, čo je náplňou práce zamestnankýň, ktoré – dá sa smelo povedať – stoja pri petržalskom starostovi zo všetkých pracovníkov miestneho úradu najbližšie. A to doslova.

„Prechádza cez nás veľa vecí – či už v rámci úradu, alebo komunikácie smerom von. Tu sa začína a končí naozaj všetko, od dohadovania stretnutí až po finálne vybavenie. Je za tým skrátka veľa, veľa práce, ktorú často možno na prvý pohľad nevidno,“ vysvetľuje Franková. „A áno, varíme aj kávu,“ so smiechom reaguje na klišé, ktoré sa s kanceláriami akéhokoľvek vedenia spája. 

 

Šéfka šanónov

 

Okrem Lucie Frankovej tvoria tím kancelárie starostu Zuzana Mikulášková, Mária Havlíková a Petra Vančová, ktorá ho vedie.

Každá má svoju špecifickú agendu. „Samé sme si to tak nastavili,“ prezrádza Franková.

Trebárs Majka zabezpečuje podpisovanie kníh a riadi starostov kalendár, aby všetko odsýpalo. A treba povedať, že vzhľadom na jeho vyťaženosť je to veľmi náročná úloha. Ja som zasa „šéfka šanónov“, tak ma volajú. Robím poverenia, splnomocnenia, vymenovania, poriadky v príkazoch starostu, v smerniciach skôr administratívne veci. Keď sa organizujú rôzne spoločenské akcie, to celé má pod sebou Zuzka.“

Samozrejme, je nevyhnuté, aby všetky mali prehľad aj o agende svojich kolegýň. Každá musí byť zastupiteľná a nahraditeľná. Keď jedna z nich ochorie alebo odíde na dovolenku,  neznamená to, že ich práca počká niekoľko dní. 

 

Lojalita je dôležitá

 

Kancelária starostu je akousi centrálou úradu, vie sa tu o všetkom, čo sa kde šuchne a odtiaľto sa veci (podnety, nariadenia, pokyny, objednávky) ako z dispečingu distribuujú na jednotlivé oddelenia a referáty, na ktoré patria.

Starajú sa tu tiež o to, aby boli všetky dôležité dokumenty podpísané včas a v poriadku. Čo je občas – vzhľadom na to, že sa miestny úrad stará o spokojnosť viac ako 120-tisíc duší –, ale tiež preto, že starosta je extrémne aktívny, priam nadľudská úloha. 

„Povedala by som, že sme ako pyramída, ale otočená – všetko z úradu padá sem dolu, na to naše 1. poschodie,“ opisuje Franková.

„Áno, vieme o veľa veciach, ktoré sa riešia na úrade, ale sme absolútne lojálne – čo sa tu povie, to tu aj ostane,“ ubezpečuje Mikulášková. Klebetenie teda v tomto ženskom kolektíve neprichádza do úvahy? „Samozrejme, že si veľa vecí v kancelárii povieme, ale zostáva to medzi nami.“ 

Svadby vymenila za úrad

Zo štvorice dievčat je služobne najstaršia Zuzana Mikulášková. Na úrad prišla v roku 2019, zhruba pol roka po tom, čo Hrčka začal po úspechu v komunálnych voľbách napĺňať svoj prvý mandát. „Zuzka je taká starostova pravá ruka. Keď má starosta nejaký problém, niečo potrebuje vedieť, rýchlo vyriešiť, Zuzka je určite prvý človek, ktorému bude volať,“ opisuje kolegyňu Franková.

 „Predtým som robila v súkromnej sfére, organizovala som svadby. Tu je to, samozrejme, oveľa odlišnejšie, lebo predtým, čo som si naplánovala, to som si aj zrealizovala. Ale tieto skúsenosti sa mi neraz zišli aj na úrade.“

Dôkazom je to, že práve Zuzka Mikulášková je dušou mnohých veľkých podujatí mestskej časti. Stojí napríklad za organizáciou vianočného večierka, športového dňa, alebo podujatí ako je Osobnosť Petržalky či Dni Petržalky.

 

Komunikovať s rešpektom

 

„Veľa ľudí si myslí, že starosta vie vyriešiť všetko, o všetkom vie, všetko vybaví.  Ale celkom tak to nie je, na to sú určené odborné referáty, na ktoré sa starosta spolieha a tie si robia svoju agendu. Sekretariát sa snaží pomôcť a nasmerovať ľudí tam, kde im pomôžu,“ upresňujú.

Vo vysvetľovaní a komunikácii s obyvateľmi, ale najmä s kolegami v rámci úradu je najlepšia Mária Havlíková. Skúsenosti nazbierala v predchádzajúcom zamestnaní. Predtým, než sa rozhodla pracovať pre blaho obyvateľov a obyvateliek Petržalky, pôsobila na úrade práce.

„To bola dobrá škola, tam som sa vycvičila a naučila, že aj keď sú ľudia nepríjemní, treba s nimi hovoriť s rešpektom,“ vraví. 

„Majka je dôležitá súčasť tímu, tá chémia tu musí fungovať a ona je z úradu práce naozaj veľmi dobre pripravená na komunikáciu s ľuďmi, ktorí do kancelárie starostu chodia. Lebo to treba tiež vedieť, treba mať na to danosť, aby človek vedel rozprávať s ľuďmi tak, aby odchádzali spokojní,“ vysvetľuje šéfka kancelárie starostu Petra Vančová.

Havlíková sa stará aj o to, aby boli riadne a včas podpísané všetky dokumenty, objednávky či menovania, ktoré sa do kancelárie starostu zbiehajú z jednotlivých oddelení – ročne sú ich stovky. No nejde len o to, získať podpis štatutárneho zástupcu mestskej časti. Všetky materiály, ktoré idú na podpis, si musí dôkladne preštudovať, aby vedela zareagovať na prípadné starostove otázky.

„Ak potrebuje vedieť pán starosta detaily alebo viac informácií, nevolá si vždy priamo vedúcich, pýta sa mňa,“ vysvetľuje Havlíková. „Nevadí mi to, naopak baví ma to, takto sa naučím a dozviem ako funguje veľa vecí. Je dôležité vidieť jednotlivé súvislosti.“

 

Stále niečo nové

 

Čo považujú na svojej práci za najkomplikovanejšie?

„Asi to, že večer nevieme, čo nás bude ráno v práci čakať. Niektoré oddelenia a referáty to majú nalinkované – v pondelok majú stránkový deň, v utorok riešia svoju agendu a takto sa to opakuje. Tu sa nám často mení program z minúty na minútu. My niekedy ideme do roboty s tým, že máme pripravený harmonogram činností, ktoré budeme robiť, ale príde niečo dôležitejšie a všetko je zrazu inak. No pravdupovediac – mne sa to takto páči. Nebavila by ma jednotvárna robota,“ priznáva Mikulášková

„Má to svoje výhody aj nevýhody, lebo zasa sa nevieme na všetko pripraviť. Ale na druhej strane, naučili sme sa rýchlo reagovať na problémy, riešiť ich. Tá dynamika je super, to, že sa tu stále niečo deje, že musíme stále riešiť nové výzvy. A to nás posúva,“ dopĺňa Franková.

Aj keď sa denne v kancelárii premelú desiatky ľudí, kuriózne situácie vraj nezažili, hoci…

„Ešte na  začiatku prvého starostovho mandátu, keď boli problémy s kosením, keďže procesy neboli úplne nastavené, tak sme si tu občas našli pred dverami vysypanú trávu aj s odkazmi,“ prezrádza Vančová. 

 

Alfa a omega

 

Všetky kolegyne sa svorne zhodujú, že pracovať pre starostu Petržalky je síce niekedy náročné, ale príjemné, keďže je správnym človekom a šéfom. Jednohlasne hovoria, že to je aj dôvod, prečo sme sa rozhodli pracovať práve pod jeho vedením. 

 „V práci sú dôležité dve veci – dobrý šéf a dobrý kolektív. Ak aj máte veľmi veľa roboty, pokiaľ je dobrá atmosféra, tak nemáte problém ostať v práci dlhšie, robiť nad rámec. A myslíme si, že u nás v kancelárii starostu to funguje,“ uzatvárajú.

 

Martina Štefániková

Celý článok je súčasťou januárového čísla samosprávnych novín NAŠA PETRŽALKA. 

web od 2day