Petržalský miestny úrad opäť o niečo modernejší

Zdigitalizoval úradnú tabuľu aj platbu správnych poplatkov matriky.

Cez platobný kiosk je možné platiť kartou aj v hotovosti. Klienti si novú službu pochvaľujú.

Po tom, čo v novembri 2024 mestská časť Bratislava-Petržalka sprevádzkovala elektronický kiosk a turnikety pri vstupe na miestny úrad, prišla v tomto roku s ďalšími inováciami pre zlepšenie služieb občanom.

Od marca funguje v priestoroch referátu matriky a ohlasovne pobytu na prízemí platobný kiosk na úhradu správnych poplatkov. K nim sa radí napríklad poplatok za uzavretie manželstva, potvrdenie o pobyte, vyhotovenie duplikátov matričných dokumentov či osvedčenie fotokópií.

Platba týmto spôsobom je podľa vedúcej petržalskej matriky a ohlasovne pobytu Ilony Kraic pre občanov jednoduchšia a efektívnejšia.

„Úhradu cez platobný kiosk si naši klienti pochvaľujú. Je to lepšie aj z hľadiska bezpečnosti, lebo peniaze sú pri platbe v hotovosti zhromažďované v kiosku, nie u zamestnanca v kancelárii,“ tvrdí Kraic s tým, že donedávna bola platba správnych poplatkov možná iba v pokladni.

Platobný kiosk vyvinul referát inovácií miestneho úradu a funguje cez interný systém. Ten je viazaný na lístok vygenerovaný pri vstupnom turnikete.

„Lístok obsahuje QR kód, ktorý treba naskenovať v kiosku. Po uhradení požadovaného poplatku nám prinesie potvrdenie o platbe,“ vysvetľuje Kraic a dodáva, že vďaka zdigitalizovaniu platby vo vlastnej réžii si dokážu viesť prehľadnejšiu evidenciu administratívnych úkonov a zároveň, v prípade poruchy systému, kolegovia z inovácií môžu rýchlo zasiahnuť.

Do budúcna by mali v kiosku pribudnúť možnosti platby ďalších úkonov, aj takých, ktoré sú viazané na variabilný symbol. K nim patria napríklad rybárske lístky. Okrem toho je v pláne aj inštalácia zariadení vyvolávacieho systému, ktoré by určovali poradie klientov, ako to bežne funguje v klientskych centrách alebo na pošte.

 

 

Informácie aj bez internetu

 

Návštevníci miestneho úradu si v jeho priestoroch mohli všimnúť ďalšiu digitálnu novinku. Je ňou elektronická úradná tabuľa, ktorá je už bežnou súčasťou nielen samospráv a ktorá do väčšej miery nahrádza tú fyzickú.

Dizajnová dotyková obrazovka zároveň prináša najdôležitejšie informácie pre zorientovanie občana v činnosti a aktivitách samosprávy. Pozostáva z viacerých užitočných sekcií, ktoré na počkanie informujú o aktualitách, plánovaných podujatiach, možnostiach športu, ale aj otváracích hodinách trhoviska a zberného dvora či miestnej knižnice.

Nedávno pribudla aj zo zákona povinná sekcia k doplňujúcim voľbám na starostu Petržalky.

Primárnou úlohou elektronickej úradnej tabule je však uverejňovanie povinných tlačív, ktoré sú automaticky preberané z oficiálneho webu mestskej časti petrzalka.sk. O tom najdôležitejšom sa tak dozvie každý, aj ten, kto nemá možnosť pripojiť sa na internet.

Tabuľa je umiestnená hneď pri vstupe na miestny úrad a občanom je k dispozícii  nonstop. Server tabule, jej umiestnenie a neobmedzenú servisnú podporu zabezpečuje zmluvná dodávateľská firma, ktorá dizajn aj obsah vyhotovila v spolupráci s referátom komunikácie.

web od 2day