Ministerstvá vnútra i dopravy považujú Petržalský parkovací systém (PPS, modré čiary) za platný a v súlade so zákonom
Oba rezorty sa stotožnili s názorom starostu Petržalky Jána Hrčku. Mestská polícia Bratislava opätovne spúšťa kontroly PPS a spolu s mestskou časťou upozorňuje na prípadné pokuty.
Magistrát Bratislavy – hlavného mesta SR, konkrétne Mestská polícia Bratislava, sa po pomerne zmätočnom vyjadrení prokuratúry a najnovšom stanovisku Krajského dopravného inšpektorátu Policajného zboru Bratislava (KDI), ktorý znegoval svoje predchádzajúce rozhodnutia ohľadom Petržalského parkovacieho systému (PPS, modré čiary), obrátil 21. februára na Ministerstvo vnútra SR s otázkami, ktoré by sa dali v skratke zhrnúť nasledovne:
Je PPS platný, ako doteraz, môže ho mestská polícia naďalej kontrolovať a nedodržiavanie jeho pravidiel pokutovať tak, ako tvrdí starosta mestskej časti Bratislava-Petržalka Ján Hrčka, alebo má pravdu prokuratúra, ktorá to svojimi protestami rozporuje a dopravný inšpektorát, ktorý aj na základe jej protestov zmenil svoj názor?
Odpoveď zo strany rezortu vnútra zo 7. marca je pomerne jednoznačná, najmä v súvislosti s významom a platnosťou dopravných značiek v rámci PPS. Petržalské parkovanie, ktorým samospráva reguluje státie motorových vozidiel a dopravu na zelenom sídlisku, je podľa ministerstva vnútra v poriadku.
V časti otázok mestskej polície, ktoré sa týkajú cestného zákona a spomínanej zmeny stanoviska KDI k PPS, postúpilo ministerstvo vnútra podnet na Ministerstvo dopravy SR, ktoré dalo Petržalke takisto za pravdu a tvrdí, že parkovací systém funguje v súlade so zákonom.
„Vychádzajúc z uvedeného máme za to, že regulované parkovanie na území obce, ktoré nespadá pod režim spoplatneného parkovania podľa 8 6a ods. 1 cestného zákona, môže byť zavedené v režime podľa 8 3 ods. 2 a 7 cestného zákona, t. j. na bezplatnú reguláciu parkovania je postačujúce určenie a osadenie dopravných značiek a možno zároveň konštatovať, že prostredníctvom určovania dopravných značiek podľa 8 3 ods. 2 a 7 cestného zákona obec reguluje statickú dopravu na svojom území. Za parkovacie miesta, za ktoré sa nevyberá poplatok a ktoré možno zriadiť prostredníctvom určenia dopravných značiek, možno považovať napr. parkovacie miesta pre rezidentov, zákazníkov, zásobovanie či parkovacie miesta pre držiteľov parkovacieho preukazu pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím,“ uviedlo MDSR vo svojom stanovisku z 15. apríla.
Nesprávny právny názor bez účinkov
„Právne názory prokuratúry preto vzhľadom na uvedené považujeme za nesprávne, ktoré nijak nezohľadňujú účel právnej úpravy, štruktúru právnej normy, jej vzájomné vzťahy a logické nadväznosti,“ uvádza rezort vnútra vo svojom stanovisku.
„Z nám známych dokumentov a na základe posúdenia znenia a stavu súčasnej legislatívy však máme za to, že neexistuje dôvod, pre ktorý by kontrolné a dohľadové orgány (či už Polícia SR, alebo mestská polícia či mesto) mali, alebo mohli akokoľvek tolerovať neuposlúchnutie pokynov vyplývajúce z dopravných značiek a nevyžadovať ich nedodržanie, resp. nesankcionovať ich nedodržanie,“ dodáva ministerstvo vnútra.
Zároveň sa plne stotožňuje s názorom starostu Hrčku, ktorý rovnako ako samotná prokuratúra považuje dané protesty v tejto veci len za právny názor bez právnych účinkov.
Platí teda, že aj keby mestská časť Petržalka názoru prokuratúry vyhovela a zrušila by svoje zásady parkovania podpísané starostom – čím by vodiči stratili prístup k informáciám, ako môžu v rámci PPS parkovať – dopravné značenie PPS by zostalo platné a v prípade jeho nerešpektovania, by sa vodiči vystavili riziku sankcií.
Pokuty na základe nesprávneho paragrafu
Voči dopravnému značeniu, presnejšie zneniu dodatkových tabúľ, možno mať podľa vyjadrenia ministerstva vnútra síce výhrady, ale zároveň platí, že „dostatočne jasne a zrozumiteľne určujú pravidlá parkovania“ a „vodiči, ktorí porušia toto dopravné značenie, sa dopúšťajú priestupku podľa § 22 ods. 1 písm. l) zákona o priestupkoch v spojení s § 3 ods. 2 písm. b) zákona o cestnej premávke.“
Rezort vnútra tiež nijako nevyvrátil stanovisko starostu Hrčku k niekoľkým zle vybraným pokutám zo strany mestskej polície, pri ktorých sa odvolali na nesprávny paragraf.
Petržalská regulácia parkovania teda zostáva v platnosti, nie však podľa všeobecne záväzného nariadenia (VZN) mestskej časti – teda tak, ako tomu bolo v roku 2019 pri jej spustení – ale v súčasnosti už v zmysle aktuálnych „Zásad parkovania v zónach regulovaného parkovania v mestskej časti Bratislava-Petržalka“, ktoré budú platiť a pomáhať zlepšovať parkovanie a dopravu na zelenom sídlisku až do príchodu spoplatnenej celomestskej parkovacej politiky PAAS z dielne magistrátu hlavného mesta, kde pravidlá určuje príslušné VZN Bratislavy.
Pokuty pre najčastejších a najvážnejších hriešnikov
„Aj touto cestou vopred ďakujem priateľom z mestskej polície za opakované spustenie kontrol nášho bezplatného PPS s modrými čiarami a vymáhanie jeho pravidiel pri najčastejších a najvážnejších hriešnikoch prostredníctvom legálnych sankcií a pokút,“ hovorí starosta Hrčka.
Dodáva pritom, že rozumie objektívnym limitom kolegov a kolegýň z mestskej polície, ktorých je jednoducho nedostatok, a teda nedokážu byť ani pri kontrole PPS vždy a všade.
„O to viac nerozumiem neochote priateľov z magistrátu, ktorí doteraz neumožnili zmenou štatútu hlavného mesta nám ako mestskej časti, aby sme mohli administratívne pomáhať pri kontrole našej regulácie parkovania ich vlastným policajtom,” uzatvára s tým, že mestský PAAS ich PPS tak skoro v celej Petržalke nenahradí.
